Ó- és újszövetségi istenkép látszólagos
ellentmondása.
Hogyan
lehetséges, hogy az ószövetségben „szereplő” Istenkép egy ítélkező, megkövező,
büntető Isten, míg az újszövetség Istene egy megbocsátó, kegyelmező Isten?
Ezzel szemben viszont Jézus többször idézett és hivatkozott ószövetségi
könyvekre, és „szereplőkre”. Mózesre, Jónásra, Illésre, a Zsoltárok könyvére,
Ézsaiásra, stb. Tehát annyira nem lehet eltérő, de így nyersen egyáltalán nem
áll össze a kép.
Nézzük kronológiai vázlatban:
Megtörtént a teremtés, az ember
elszaporodott, a gonoszságával együtt, és a teremtés után több mint 1600 évre
vízözön pusztított. Nyolc ember megmaradt, akik révén szintén elkezdődött
betöltődni a föld. Mózesig több mint 1 évezrednyi idő állt rendelkezésre, hogy
az ember elszaporodjon. Ezen idő alatt rengeteg nemzet alakult ki,
népvándorlások kezdődtek.
Mózes
idején Isten megosztott egy törvényt egyetlen nemzettel, akiknek nemhogy
terjeszteni kellett volna, de közösködni sem nagyon szabadott más népekkel. Ez
így érthetetlen, hiszen volt egy kicsiny nép, akinek kezében volt egy
kinyilatkoztatás, gúzsba kötve élték az életüket a hatszáz egynéhány törvénnyel
és a két kőtáblával. Miközben a több száz más nemzet ette a disznóhúst, és
dolgozott szombaton. Egyetlen ünnepet meg nem tartott Isten törvényéből. Miért
sajátította ki Isten ezeket a dolgokat egyetlen nemzetnek, és a többit magára
hagyva?
Isten törvényében szerepelnek azok
az ünnepek, amelyeket a népnek meg kellett tartania. Erről bővebben itt: http://hitkereso.blogspot.hu/p/unnepek-melyeket-isten-rendelt-nepnek.html
Világos, hogy az ünnepek azon
felül, hogy bizonyos momentumai múltbéli eseményekre emlékeztette a népet,
egyértelműen Jézus első illetve második eljövetelét vetítette elő.
A házasság azon felül, az ami,
előképe a hívők és Jézus kapcsolatának. Ennek szentsége és életre szóló
szövetsége van.
A teremtés hat napja mintha (!)
egy-egy évezrednyi prófécia lenne. A második napon lettek szétválasztva a
vizek, a második évezredben történt a vízözön. A negyedik napon lettek a
csillagok, a Nap. A negyedik évezredben jött el Jézus, mint a világ
világossága. A hetedik nap a nyugalom napja, Jézus ezer éves uralmának
időszaka.
Olyan, mintha a törvény sok esetben
Jézust hivatott kivetíteni.
Az újszövetségből több idézet is
ezt támasztja alá:
Mt 5,17 Ne gondoljátok, hogy jöttem a
törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem
inkább, hogy betöltsem.
Egy paragrafust nem lehet
betölteni, próféciát lehet betölteni.
Rm 10,4 Mert a törvény vége Krisztus minden
hívőnek igazságára.
János 5
39. Tudakozzátok az írásokat, mert azt
hiszitek, hogy azokban van a ti örök életetek; és ezek azok, a melyek
bizonyságot tesznek rólam;
Máté 5
18.
Mert bizony mondom
néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen
pontocska el nem múlik, amíg minden be nem teljesedik.
Látszólag
a változatlan Isten törvényének ma megtartása eltöröltetett. Ilyen a tiszta és
a tisztátalan álltokra vonatkozó törvények.
Sokak szerint ezek egészségügyi
törvények voltak. Ennek semmi értelme, ha azt nézzük, hogy ezeket a törvényeket
egyetlen nép kapta meg. Mi a helyezet a többivel? Pusztuljanak, mert Isten nem
szólt? Egy csirkehús nem romlik lassabban, mint egy lóhús. Pedig a törvény
értelmében az egyik ehető, a másik nem. (Most ne folyjunk bele, hogy aki
tisztátalan állatot evett, sem tisztátalan nem lett a törvény szerint, sem büntetést
nem kapott)
Jézus a tanítványoknak egyszer ezt
mondta:
János 4
32. Ő pedig monda nékik: Van nékem eledelem, a
mit egyem, a mit ti nem tudtok.
34. Monda nékik Jézus: Az én eledelem az, hogy
annak akaratát cselekedjem, a ki elküldött engem, és az ő dolgát elvégezzem.
Tehát az eledel a cselekedet
jelképe.
Jézus ezt mondta:
Jn 15,15
Nem
mondalak többé titeket szolgáknak; mert a szolga nem tudja, mit cselekszik az ő
ura; titeket pedig barátaimnak mondottalak; mert mindazt, a mit az én Atyámtól
hallottam, tudtul adtam néktek.
Pál ír a Galátziabeliekhez
írt levél 4. rész 22-31-ben, hogy a Hágártól származó fiak szolgák, kik
a Sinai hegy törvénye alatt vannak, és az ígéret fiai, kik Izsák szerint
vagyunk, a meddőtől vagyunk.
Ez nem azt jelenti, hogy a törvény
rossz, hanem azt, hogy a törvény megmutat. Megmutatja a szabadítót, de nem szabadít
meg. A szabadító Jézus. A törvény az ünnepekkel, szertartásokkal, áldozatokkal
mind mind a prófétai népnek mutatja be Jézust. Egy próféta nem egy világ
számára áldott ember kinézetével dicsekedhet. Ezékielnek be kellett mutatnia,
hogy mi lesz Jeruzsálemmel és népével. (Ezékiel könyve
4. fejezet) Az Úr megmondta neki, hogy mit tegyen. Egy „makettel” el
kellett játszania az ostromot, 390 napig a bal oldalán kellett feküdnie, majd
40 napig a másik oldalán. Egy meghatározott lisztű kenyeret kellett ennie
(Ezékiel kenyér néven ismerős lehet), és emberi ürüléken kellett megsütnie,
amit Ezékiel „ledumált” marhaürülékké, szemléltetve miképpen fogja a nép enni
tisztátalan kenyerüket a pogányok között. (Étel, mint valami más szemléltetése.)
Amikor ezt olvastam, arra gondoltam, hogy Uram, én nem szeretnék a prófétád
lenni. A népnek rengeteg hasonló prófétai dolgot kellett megmutatnia. Az
áldozati rendszer mind Jézus áldozatára mutat.
Zsidókhoz
írt levél 10. rész
1. Minthogy a törvényben a jövendő jóknak
árnyéka, nem maga a dolgok képe van meg, ennélfogva azokkal az áldozatokkal, a
melyeket esztendőnként szünetlenül visznek, sohasem képes tökéletességre
juttatni az odajárulókat;
2. Különben megszűnt volna az áldozás, mivelhogy
az egyszer megtisztult áldozók többé semminemű bűntudattal nem bírtak volna.
3. De azok esztendőnként bűnre emlékeztetnek.
…
14. Mert egyetlenegy áldozatával örökre
tökéletesekké tette a megszentelteket.
Az áldozat a bűnért való
engesztelés, melyet Jézus áldozatával egyetlen egyszer megengesztelt, amiképpen
a kárpit halálakor kettéhasadt, és az áldozati rendszer, mind állatok
áldozatainak közbenjárása megszűnt.
Sok vérengzést és ítélkezést
láthatunk az ószövetségben. De vajon az újszövetségben lévő Isten nem ugyan az,
aki az újszövetségben „láthatunk”?
Klasszikus felvetés, hogy az
ószövetségnek haragos, bosszúálló istene van, míg az újszövetségi isten
megbocsátó, szerető isten.
Nézzünk néhány példát az újszövetségből, hogy mennyire nem állja meg a
helyét ez a felvetés:
Máté
3:7 Kicsoda intett meg titeket, hogy az
Istennek elkövetkezendő haragjától megmeneküljetek?
Márk
10:14 Jézus pedig ezt látván, haragra
gerjede és monda nekik…
Ján
3:36 Aki hisz a Fiúban, örök élete van;
aki pedig nem enged a Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten haragja marad
rajta.
Róm
1:18 Mert nyilván van az Istennek
haragja mennyből, az embereknek minden hitetlensége és hamissága ellen, kik az
igazságot hamissággal feltartóztatják.
Róm
12:19 Magatokért bosszút ne álljatok
szerelmeseim, hanem adjatok helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a
bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr.
Luk
18:7,8 Hát az Isten nem áll-e bosszút az
ő választottaiért, kik ő hozzá kiáltanak éjjel és nappal, ha hosszútűrő is irántuk?
Mondom néktek, hogy bosszút áll értük hamar.
Máté
3:12 Akinek szóró lapát van az ő
kezében, és megtisztítja az ő szérűjét; és az ő gabonáját csűrbe takarítja, a
polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel.
De elég csak a Jelenések könyvét
elolvasni, íme egy példa:
Jel
11:18 És megharagudtak a pogányok, és
eljött a te haragod, és a halottak ideje, hogy megítéltessenek, és jutalmat adj
a te szolgáidnak, a prófétáknak és a szenteknek, és akik a te nevedet félik,
kicsinyeknek és nagyoknak; és elpusztítsd azokat, akik a földet pusztítják.
Isten az ószövetségi időkben megmutatta, hogy minek mi a következménye.
Ez a következmény mit sem változott.
1Kor
6:9,10 Avagy nem tudjátok-e, hogy
igazságtalanok nem örökölhetik Istennek országát? Ne tévelyegjetek; se
paráznák, se bálványimádók, se házasságtörők, se pulyák, se férfiszeplősítők,
Se lopók,
se telhetetlenek, se részegesek, se szidalmazók, se ragadozók nem örökölhetik
Isten országát.
A paráznaságnak, lopásnak ugyan az
a következménye, csupán a végrehajtó Krisztus.
Ján
5:22,23 Mert az Atya nem ítél senkit,
hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta;
Hogy
mindenki úgy tisztelje a Fiút, miként tisztelik az Atyát. Aki nem tiszteli a
Fiút, nem tiszteli az Atyát, aki elküldte őt.
Számos példát fel lehet vonultatni arról is, hogy az úgynevezett
„ószövetségi isten” hányszor kegyelmezett.
Lásd Ábrahám alkudozását Vele:1Móz 18:23-33
Hogyan is lehetne különböző istenről szó, hiszen Jézus megannyiszor
hivatkozik ószövetségi iratokra, prófétákra.
Ézsaiásra csak a Máté
evangéliumában 6 alkalommal (Máté 3:3, 4:14, 8:17,
12:17, 13:14, 15:7), és ezeken kívül még 14 alkalommal jelenik meg
Ézsaiás az újszövetségben. A zsoltárokra miért hivatkozik Jézus? (Ján 10:34) Dávid 54, Mózes 79, a Zsoltárok 7 esetben van említve az
újszövetségi iratokban. Jeremiásra 3 alkalommal hivatkozik Máté evangéliuma.
Salamon nevét tízszer olvashatjuk az újszövetségben.
Két teljesen különböző iratról
lenne szó? Jézus miért hivatkozik számtalanszor ószövetségi iratokra, ha két
szöges ellentétben lévő istenkép lenne az ószövetségben, mint az
újszövetségben?
Jézus volt, ki kihozta népét felhőben és tűzoszlopban Egyiptomból.
1Kor 10:1-4
Nem akarom
pedig, hogy ne tudjátok, atyámfiai, hogy a mi atyáink mindnyájan a felhő alatt
voltak, és mindnyájan a tengeren mentek által;
És
mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg a felhőben és a tengerben;
És
mindnyájan egy lelki eledelt ettek;
És
mindnyájan egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki kősziklából, amely követi
vala őket, e kőszikla pedig a Krisztus volt.
Istent nem látta soha senki, az
egyszülött fiú jelentette ki.
Jézusé az ítélet, a néptől
elvétetett ez.
Zsid
10:30,31 Mert ismerjük azt, aki így
szólt: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr. És ismét: Az Úr
megítéli az ő népét.
Rettenetes
dolog az élő Istennek kezébe esni.
Tehát az a beállítás, hogy a két
iratgyűjteményben szereplő istenkép szöges ellentétben állna egymással, nem
igaz. Az ószövetségben Isten kiválasztott egy népet, mely népből származott a
messiás. Ennek a népnek szertartásokon, törvényeken keresztül be kellett
mutatni a messiás eljöveteleit. Profetikus képekben kellett az eljövendőt
bemutatniuk, mert Ábrahám nemzettségei Isten prófétai népe. Sajnos (vagy nem)
de a prófétaság nem leányálom, ahogy Ezékielnél is láthattuk. Sokszor szenvedés
vagy halál útján van bemutatva azok a következmények, amit a prófétának be kell
mutatnia. De számunkra halál az a halál, amit látunk, hiszen Jézus is megmondta Mózes népe Isten
ítéletét hajtotta végre az Emoreusokon, mert mikor Ábrahám megkérdezte az Urat,
hogy a népe mikor fog bemenni Kánaánba ezt válaszolta:
1Móz 15,16 Csak a negyedik nemzedék tér meg ide; mert az Emoreusok
gonoszsága még nem tölt be.
Ítélet volt a vízözön, Mózes
népének leigázó vándorlása, és ítélet lesz ígéret szerint Krisztus urunk által
is, aki akképpen fog ítélni, hogy az ember miképpen tesz, vagy nem tesz a másik
emberért, embernek. (Máté 25; 31-46) Nem aszerint, hogy ki mit tud idézni a
Bibliából, ki hány ember gyógyított meg, milyen csodákat tett, milyen érthető
vagy érthetetlen nyelveken beszélt, ki mit tett magáért, melyik vallási
szervezet tagja volt, stb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése