Forrás:
Vagy
vagy
…
Laura Schessinger egy amerikai rádiós műsorvezető, aki egy lelki
tanácsadó műsort vezet. Nemrág, mint buzgó keresztyén azt mondta, hogy a
homoszexualitás megbocsáthatatlan bűn, *MERT* Leviticus (azaz Mózes harmadik
könyve) 18:22 szerint utálatos az.”
Laurával beszélgető „buzgó keresztény” sajnos egy cseppet
tévedett. Az említett rész így hangzik:
3Móz 18:22
Férfiúval ne hálj úgy, amint asszonnyal hálnak: utálatosság az.
Hol is van ebben az, hogy megbocsájthatatlan lenne? Hol is
van az a szó, hogy bűn? A bűn fogalmát a törvényből tudhatjuk. Nem hivatkozhat
a törvény a törvényre.
Viszont aki nem tekinti követendő példának az ószövetségi
iratokat, mondván, hogy az eltöröltetett, vagy csak egy népnek adta Isten
azokat a törvényeket, stb., ő megtekinthetné ebben az esetben az újszövetség e
sorait is, jelen esetben Jake is:
1Tim 1:8 - 1:10
(8) Tudjuk pedig, hogy a törvény jó, ha valaki
törvényszerűen él vele,
(9) Tudván azt, hogy a törvény nem az igazért
van, hanem a törvénytaposókért és engedetlenekért, az istentelenekért és
bűnösökért, a latrokért és fertelmesekért, az atya - és anyagyilkosokért,
emberölőkért.
(10) Paráznákért, férfifertőztetőkért,
emberrablókért, hazugokért, hamisan esküvőkért, és ami egyéb csak az egészséges
tudománnyal ellenkezik,
Itt a
parázna szó a πόρνος (pornosz) ,
melynek jelentései: parázna férfi, férfi prostituált, illetve a férfifertőztető
szó a ἀρσενοκοίτης (arszenokoitész), melynek jelentése: homoszexuális (férfi)
De
szívesen ajánlom figyelmébe, figyelmükbe ezeket a sorokat is:
1Kor 6:9 - 6:10
(9) Avagy nem
tudjátok-e, hogy igazságtalanok nem örökölhetik Istennek országát? Ne
tévelyegjetek; se paráznák, se bálványimádók, se házasságtörők, se pulyák, se
férfiszeplősítők,
(10) Se lopók, se
telhetetlenek, se részegesek, se szidalmazók, se ragadozók nem örökölhetik
Isten országát.
A
parázna és a férfiszeplősítő szó ebben az esetben is az előbb taglalt
jelentésekkel bír. Tehát az 1Kor 6: 9-10,
mely ugye NEM az ószövetség, világosan értésünkre adja azt, hogy a
homoszexualitás összeegyeztethetetlen a kereszténységgel, avagy a megváltással.
Viszont Laura ebben tévedett, hogy megbocsájthatatlan lenne, mivel egyfelől
Krisztus is biztosított minket arról, hogy Istennel minden lehetséges,
másfelől, hogy minden megbocsáttatik az embernek, kivéve az Isten Szent
Szellemének káromlása, sőt éppen az említett 1Kor 6-ban lévő 11. vers bíztat
minket arról, hogy bizony az ilyen bűnök ellen is van gyógyír:
1Kor 6:11 Ilyenek
voltatok pedig némelyek, de megmosattattatok, de megszenteltettetek, de
megigazíttattatok az Úr Jézusnak nevében és a mi Istenünk Lelke által.
„a)
Ha az áldozóoltárnál bikát áldozok, tudom (Lev. 1:9, illetve Lev 1:3,17), hogy
az Úrnak kedves illatú az. A problémát a szomszédaim jelentik, akiknek ez az
illat egyáltalán nem kedves. Leölhetem-e őket?”
Az
említett részek így hangzanak:
3Móz 1:3 Ha
tulokféléből áldozik egészen égőáldozattal: hímmel és éppel áldozzék. A
gyülekezet sátorának ajtajához vigye azt, hogy kedvessé legyen az Úr előtt.
3Móz 1:9 A belét
pedig és lábszárait mossa meg vízben, és füstölögtesse el a pap az egészet az
oltáron egészen égőáldozatul. Ez a tűzáldozat kedves illatú az Úrnak.
3Móz 1:17 És
hasítsa meg azt a szárnyain, de el ne szakassza egymástól, és füstölögtesse el
azt a pap az oltáron a fán, amely a tűzőn van, égőáldozatul. Tűzáldozat ez,
kedves illatú az Úrnak.
Elsősorban
az értelmezés szempontjából rögtön kétfelé kell választani az említett igéket.
A
3Móz 1: 3 kikhez is szól? „Szólj Izrael fiainak, és
mondd meg nekik: Ha valaki közületek áldozni akar az Úrnak: barmokból, tulok-
és juhfélékből áldozzatok.” (3Móz 1: 2)
Viszont
a másik két idézet a papoknak, Áron leszármazottjainak szól. Ha a kedves
kritizáló önmagát Áron leszármazottjának tekinti, Izrael papjának, akkor
beszélhetünk érdemben a felvetett kérdéseiről. Az áldozati rendszerről való
beszélgetés egy „kissé” mélyebb teológiát követel, ha bibliai megfogalmazással
szeretném kifejezni magam, akkor nyitottabb szívet kíván.
Először
is megnézhetnénk, hogy mi is az a kedves illat.
Először
Noénál olvashatjuk ezt a kifejezést, miután áldozatot mutatott be az özönvíz
után. Összesen 42 esetben fordul elő a Károli fordításban. A itt szereplő
„kedves” szó a נִיחוֹחַ
נִחוֹחַ (níḥôaḥ niḥôaḥ), melynek jelentése: enyhítés, megnyugtatás. Itt a megbánás –
megbocsátás ok-okozat összefüggést
olvashatjuk ki.
De
nézzük az áldozati rendszert úgy teljességében:
Ahogy
Pál fogalmazott: „Mert most tükör által homályosan
látunk, akkor pedig színről -színre; most rész szerint van bennem az ismeret,
akkor pedig úgy ismerek majd, amint én is megismertettem.” (1Kor 13:12)
(Zsid 7:27) Akinek
nincs szüksége, mint a főpapoknak, hogy napról-napra előbb a saját bűneiért
vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert ezt egyszer megcselekedte, maga-magát
megáldozván.
Nagyon
sok olyan párhuzam van az ószövetségben, melyet mi, de régebben meg főleg
homályosan láttak. Egy példával: a zsidóknak rendelt ünnepeket kellett
megtartaniuk. Két „csoportban” kellett azokat megtartaniuk. Ezt egyetlen
fejezetben olvashatjuk is, a IIIMóz 23 foglalkozik ezzel. Az első ünnepkör a
tavaszi ünnepek, pászka-vacsora, zsenge kéve bemutatása, kovásztalan kenyerek
ünnepe, Sávuót, azaz a pünkösd. Majd az őszi ünnepkör, a kürtök ünnepe, a nagy
engesztelési nap, és a sátoros ünnep. Ez két elválasztott ünnepkör. Kivetítve Krisztus
első illetve második eljövetelét. Niszán hó 10-én kellett az ép, egy esztendős
hibátlan bárányt a Páska vacsorához elkülöníteni a többi báránytól. Niszán hó
10-én vonult be Jézus Jeruzsálembe, Niszán hó 14-én feszítették keresztre
aznap, mikor este a bárány el kellett készíteni és fogyasztani, és Sávuót
ünnepén ment a mennybe. Ha elolvassuk a Jelenések könyvét könnyen párhuzamot
vonhatunk az őszi ünnepekkel. Kürtzengés ünnepe:
1Kor 15:52 Nagy
hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó trombitaszóra; mert trombita fog
szólni, és a halottak feltámadnak romolhatatlanságban, és mi elváltozunk.
Lásd
még Jelenések könyvének hét trombitaszóról szóló részét.
Engesztelési
nap: ama nagy nap, Krisztus második eljövetelének napja, mintegy a világ vége,
illetve eleje J. „Ünnepek ünnepe
ez néktek, sanyargassátok meg azért magatokat. A hónap kilencedikének estéjén,
egyik estétől a másik estéig ünnepeljétek a ti ünnepeteket.” (3Móz 23:32) Hogy
a sátoros ünnep az ezer évre, avagy a rákövetkező örökké valóságra értendő,
erről már hallottam ezt is meg azt is. Viszont én inkább pusztán a
megfogalmazásra való tekintettel nem vetíteném az ezer évre: „És hallék nagy szózatot, amely ezt mondja vala az égből:
Íme az Isten sátora az emberekkel van, és velük lakozik, és azok az ő népei lesznek,
és maga az Isten lesz velük, az ő Istenük.” (Jel 21:3). Ezt viszont az
ezer év utánra írja.
Volt
a templomban egy kárpit, melyre az áldozati vért hintették. Ez a kárpit takarta
a templom egyik részét, melynek a szentek szentjének hívtak, itt őrizték a
bizonyság ládáját, benne a Mózesnek adott két kőtáblával. Ebbe a szentek
szentjébe a főpap egyszer mehetett be, az engesztelési napon. Ez a bizonyos
kárpit szakadt ketté Krisztus halálakor, engesztelést szerezve Isten előtt,
jelképként, hogy többé nincs szükség közvetítőre, áldozati rendszerre, mivel az
egy igaz áldozat, amelynek előképei voltak az összes többi áldozati állati
áldozat elvégeztetett, megáldoztatott.
Zsid 10:20 Azon az
úton, amelyet ő szentelt nékünk új és élő [út] gyanánt, a kárpit, azaz az ő
teste által.
Tehát ez egy nem egyszerű téma, nem is
nagyon lehet néhány sorban beszélni erről. Érintőlegesen viszont szerintem
elegendő lehet pusztán ezeket az említett részeket átvenni, hogy összességében
valamennyire képben lehessünk. Tény, hogy áldozati rendszer volt a zsidóknál.
Tény, hogy Krisztus halálakor kettészakadt a templom kárpitja, és tény az, amit
Krisztus mondott: „Tudakozzátok az írásokat, mert
azt hiszitek, hogy azokban van a ti örök életetek; és ezek azok, a melyek
bizonyságot tesznek rólam” (Jn 5,39)
Mert ha hinnétek
Mózesnek, nékem is hinnétek; mert én rólam írt ő. (Jn 5,46)
Tehát a kritikai írás írójának üzenném, hogy
aki megbánta bűneit, Krisztus felé fordulva semmi szükség nincs az áldozati
állat bemutatására, ugyanis egyszerűen meg sem tudja tenni, mivel „nem áll
rendelkezésére” Áron leszármazottja, nincs templom, ahol ezt meg tudja tenni,
és valahogy nem lát át sok mindent. Ugyanis az áldozati rendszerrel mindig
együtt járna elvileg a megbánás is. E nélkül nem sokat jelent.
Egész egyszerűen egy dolgot kell tennie,
amit Jézus is mondott:
„És a miképpen
felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember Fiának
felemeltetnie.” (Jn 3,14) Ehhez ismerni kell a rézkígyó történetét a 4Móz
21-ből, miszerint büntetésként Isten „tüzes” kígyókkal maratta meg a népet, és
csak egy úton menekülhetett meg a nép, ha a Mózes által felállított rézkígyóra
ránézett az, akit megmart a kígyó, megmenekült. Éppígy kell arra tekinteni,
akit felállított Isten számunkra a tervében.
„b)
Szeretném a lányomat eladni rabszolgának, amint ezt Exodus 21:7 megengedi. Ön
szerint mi lenne a méltányos ár érte mainapság?”
Az
említett rész:
2Móz 21: 7, És ha valaki az ő leányát szolgálóul adja el,
ne úgy menjen el, mint a szolgák mennek.
Ha
megfigyeljük, nem kicsi csúsztatásról van szó. Ugyanis az említet ige még csak
érintőlegesen sem foglalkozik a szolgának az áráról.
Az
említett rész arról ír, hogy a szolgát miképpen és mikor kell elbocsátani. És
külön kiemel egy esetet, mikor egy hajadon lett szolgaságra adva. Ezt pontosan
meg lehet figyelni, ha csak egy sorral többet is elolvasott volna a kritikus: „Ha nem tetszik az ő urának, hogy eljegyezze őt magának,
akkor váltassa ki; arra, hogy idegen népnek eladja, nincs hatalma, mivel hűtlen
volt hozzá.” Ezzel éppen a „szolgát” védi.
De
nézzük meg, hogy pontosan mit is jelenthet a rabszolga kifejezés. Megjegyezném,
hogy a Károli helyesen nem rabszolgának, hanem szolgának fordítja. Rabszolgának
fordítja a katolikus, a protestáns, az újvilág. Helyesen fordítja a King James,
mivel az maidservant-nak, azaz cselédnek fordítja. Ugyanis a אָמָה ('ámáh) jelentése többek között cseléd. A
Luther fordítás rabszolgalánynak „Sklavin”-nak fordítja. Nem feltétlen
jelenthet a rabszolga kifejezés rosszat, viszont számunkra ennek a szónak a
jelentése megváltozott. Számunkra Izaura szerű szolgai sorba vetett állapotot
takar, és ez jelenik meg a szóban is: „rab”. De a szolgaságra vonatkozó
törvények pontosan a szolgát védik. Nem tehet vele az ő ura azt, amit akar.
Meghatározott időben el kell engednie, pontosan meg kell adnia a bérét, stb.
Nem másról van szó, mint amit mi magunk is teszünk. Adott egy határozott idejű
szerződés, melyben le van fektetve, hogy mi a munkakörünk, és ezért mit kapunk.
Szerintem Jake nevű kritikusunk is éppen ebben a cipőben van. Hogy ő a tőkés,
munkáltató, munkavállaló vagy a munkanélküli, avagy a tanuló osztályban van,
azt nyílván nem tudom, de valamelyikhez tartozik szerintem. Az ő érdekeit is
éppen úgy védik a jogszabályok, ahogy az említett szakasz is tette ezt. És ha
van egy lánya, akkor elárulom, hogy szolgasorba is vetheti, elég csak egy
szakmát adnia a kezébe. És a kérdésre válaszolva, szerintem a munkabérét a
kedves kérdezőnek nem a szülő határozza meg, bár ez tűnhet igazságtalannak is,
hiszen az ő pénzén tanult sok éven keresztül, de mégis úgy van, hogy a
munkáltató határozza meg a bérét, amit a munkavállaló elvállal vagy sem. De
szerintem ezzel kapcsolatban pontosan látja a jelenlegi helyzetet a kritizáló
kérdező is.
c)
Tudom, hogy nem szabad olyan nővel kapcsolatot teremtenem, aki a havibaj
tisztátalan állapotában van. (Lev. 15:19-24). A probléma csak az, hogy miből
lehet ezt tudni? Megpróbáltam megkérdezni, de a legtöbb nő nagyon pikírten
reagált a kérdésre.
Az
említett rész:
3Móz 15:19 - 15:24
(19) Mikor
asszony lesz magfolyóssá [és] véressé lesz az ő magfolyása a testén, hét napig
legyen az ő havi bajában, és valaki illeti azt, tisztátalan legyen estéig.
(20) Mindaz is,
amin hál az ő havi bajában, tisztátalan legyen és mindaz is, amin ül,
tisztátalan legyen.
(21) És mindaz,
aki illeti az ő ágyát, mossa meg ruháit, és mosódjék meg vízben, és tisztátalan
legyen estéig.
(22) És mindaz
is, aki illet bármely holmit, amelyen ült, mossa meg ruháit, és mosódjék meg
vízben, és tisztátalan legyen estéig.
(23) Sőt ha
valaki az ő ágyán, vagy a holmikon illet is valamit, amelyeken ő ült,
tisztátalan legyen estéig.
(24) Ha pedig
vele hál valaki, és reá ragad arra az ő havi baja: tisztátalan legyen hét
napig, és minden ágy is, amelyen fekszik, tisztátalan legyen.
Ezt a
kritizálást nem nagyon értem. Ma már tudjuk, hogy amikor az asszonyoknak megvan
a havi menzesze, fogékonyabb a fertőzésekkel szemben. Nem beszélve arról, hogy
egy vérző nővel testi kapcsolatot létesíteni nem tűnik egy természetes
dolognak, mintegy gusztus kérdése. Miért gond ez az idézet a III Móz 15-ből?
Hogy miből lehet ezt tudni? Nem tudom, hogy Jake nevezetű illető házasságban
él-e, de a kérdését olvasva feltételezem, hogy hosszabb tavú kapcsolata sem
volt még.
d)
Lev. 25:44 kijelenti, hogy szomszédos nemzetségek fiai és lányai közül vehetek
magamnak rabszolgákat. Az egyik barátom szerint ez a törvény a mexikóiakra
érvényes, de a kanadaiakra nem. Meg tudná magyarázni, hogy miért ne lehetnének
nekem kanadai rabszolgáim?
Az
említett rész:
3Móz 25:44 Mind
szolgád, mind szolgálóleányod, akik lesznek neked, a körületek lévő népek közül
[legyenek]: azokból vásárolj szolgát és szolgálóleányt;
Ezen
mosolyogtam. A németek milyen szépen próbálják alkalmazni ezt a törvényt.
Szerintem elgondolkoztató. Magyar miért dolgoztat magyart? Ha már dolgoztat,
akkor nem mindegy, hogy mit. Zsidó ne vessen szolgasorba zsidót. Nem nagyon
vágom, hogy a kérdezőnek mi a baja az idézettel a kötekedhetnéken kívül. Kedves
Jake, de, lehetnek kanadai rabszolgáid, de nevezzük őket divatosan munkásoknak.
Annak értjük a jelentését, a másik egy kicsit eltérít. Ötven évvel ezelőtt, ha
egy angolszász ember azt mondta valakire, hogy”gay” a ruhája, az dicséret volt,
mert a jelentése csillogó, fényes volt. Ha ma mondja rá, azzal azt mondja, hogy
kissé buzisan néz ki. Szerintem elég sokat változott a jelentése. Anno azt
mondták, rabszolga, majd szolga, majd munkás, dolgozó, ma inkább a munkavállaló
a hivatalosabb kifejezés.
e) Az
egyik szomszédom mindig szombaton dolgozik. Exodus 35:2 világosan kimondja,
hogy az ilyet meg kell ölni. Erkölcsileg kötelezhető vagyok rá, hogy saját
kezűleg öljem meg?
Na,
ez már egy érdekesebb hozzászólás.
Akkor
bemásolom az említett szakaszt, kibővítve a következő sorral is.
2Móz 35: 2 - 35: 3
(2) Hat napon át
munkálkodjatok; a hetedik nap pedig szent legyen előttetek, az Úr nyugodalmának
szombatja. Valaki azon munkálkodik, megölettessék.
(3) Ne gerjesszetek tüzet a ti házaitokban szombatnapon.
Hát,
ez így nyersen elolvasva teljesen jogos a kérdező felvetése. Viszont aki
figyelmesebben olvassa, annak feltűnhet egy érdekesség. Két dolog van
szembeállítva egymással. A hat nap a hetedik nappal. A hetedik napot, mint
nyugalomnak napját említi. Valahogy nem ellentettje feltétlen a nyugalom a
munkával. A nyugalom a háborúsággal való ellentettje sokkal szorosabb
összefüggés. Ha megnézünk néhány szó jelentését, könnyen igazolható is ez.
Amit
az idézet munkának fordít, a héberben egy nagyon összetett szó: עָשָׂה (ʿáśáh).
Ennek
nagyon sok jelentése van, csaknem 2300-szor szerepel az ószövetségben,
változatos fordításokkal. Jelentései: dolgozik, megmunkál,
tesz, csinál, készít, teremt, alkot, készít, előállít,
terem, szerez, szert tesz, elkészít, áldozatot mutat be,
áldoz, tart (ünnepet); (időt) eltölt, időzik valahol, kijelöl,
(háborút)
folytat, betart, megtart (parancsot, törvényt), véghezvisz,
beteljesít, megtart, cselekszik, tesz, elkészíttetik,
elkészíthető, tétetik, vagyis történik, szorít,
szorongat, készül, formáltatik.
És ha
ezek mellett megnézzük a következő sorban lévő tűz szónak a jelentését, akkor
szerintem még érdekesebbé válhat a dolog. Tűz, Isten tüze, természetfölötti tűz, átvitt
értelemben: Isten haragja, átvitt értelemben: háború; pusztulás, Nap heve,
forrósága, ragyogás, fényesség.
Én valahogy
így fordítanám: Hat napon át munkálkodjatok; a hetedik nap pedig szent legyen
előttetek, az Úr nyugodalmának szombatja. Valaki azon háborúskodik,
megölettessék.
Ne
gerjesszetek haragot a ti házaitokban szombatnapon.
Éppen
ezt támassza alá Ézsaiás szombatnapra vonatkozó írása is:
Ézs 28:12 Ő, aki
ezt mondá nekik: Ez a nyugalom, hogy nyugtassátok meg a megfáradottat, és ez a
pihenés! És nem akarták hallani!
De ha
csak elolvassuk Ézsaiás után a négy evangéliumot, akkor láthatjuk, hogy Jézus
miképpen is töltötte ezt a napot. Főleg, hogy Ézsaiás a 28. fejezetben éppen
Krisztusról ír.
Azt
is olvashatjuk a törvényben, hogy még csak ki se menjen a házából szombaton
senki.
Ehhez
képest Jézus járt-kelt, sőt, gyülekezni is kellett szombat napon. Ez egy kissé
ellentmondásos, egészen addig, míg nem értjük, hogy miért nem szabadott kimenni
a házból szombat napon. Pont azért, mert az ember önmagától gonosz (ami nem
mellékesen az óhéberben a törvénytelent jelenti). Viszont a világossággal járva
fénylik, és a törvényt megtartja.
Ján 8:12 Ismét szól
azért hozzájuk Jézus, mondván: Én vagyok a világ világossága: aki engem követ,
nem járhat a sötétségben, hanem övé lesz az életnek világossága.
Ján 9:5 Míg e
világon vagyok, e világ világossága vagyok.
Gyülekezni
meg talán nem is azért kellett volna, hogy egyben legyenek, hanem éppen azért,
hogy a megfáradottat megnyugtathassák, a szegényt kiegészíthessék, a betegeket
ápolhassák.
Tehát
adott egy parancsolat, és adva van a törvény. Egyes törvények a Mózesi népre
vonatkoztak, lásd az első kérdést az áldozattal kapcsolatban. De nincs nagyon
különbség ennek a törvénynek a mondandója és Krisztus szavai között.
Máté 26:52 Akkor
monda neki Jézus: Tedd helyére szablyádat; mert akik fegyvert fognak,
fegyverrel kell veszniük.
A
szombat napi nyugalom megjelenik a teremtésnél is. De mint ahogy előzőleg
utaltam rá, Pál is felismerte, hogy mindent tükör által homályosan látunk.
Sokan magát a teremtés lefolyását is a világ alakulásának tükörképére vetítik.
Első nap a világosság megteremtése – Krisztus a világ teremtésének kezdete.
Negyedik napon teremtette meg a napot, a negyedik ezredik évben jött el
Krisztus, a második ezredik évben jött a vízözön, és a második nap választotta
el a vizeket, stb. Éppígy a hatezer év után következik az ezer éves nyugalom
Krisztussal való uralom, melyet a Jelenések könyvében lehet olvasni. A második
feltámadás előtti korszak, mint a hetedik nyugalom napja, azaz a szombat nap.
Üdvösségkérdés-e
a szombat nap megtartása? Nem, (főleg, hogy talán nincs is ember, aki meg tudná
tartani) de:
Ján 14:21 Aki
ismeri az én parancsolataimat és megtartja azokat, az szeret engem; aki pedig
engem szeret, azt szereti az én Atyám, én is szeretem azt, és kijelentem
magamat annak.
Máté 5:19 Valaki
azért csak egyet is megront e legkisebb parancsolatok közül és úgy tanítja az
embereket, a mennyeknek országában a legkisebb lészen; valaki pedig cselekszi
és úgy tanít, az a mennyeknek országában nagy lészen.
Miért
írta ezt Jakab?
Jak 2:10 Mert ha
valaki az egész törvényt megtartja is, de vét egy ellen, az egésznek
megrontásában bűnös.
És
vajon miről beszél itt Pál?
Róm 8:2 Mert a
Jézus Krisztusban való élet lelkének törvénye megszabadított engem a bűn és a
halál törvényétől.
A
tízparancsolat lenne a bűn és a halál törvénye, vagy az áldozati törvények,
melyek a bűnről és a halálról szólnak?
A zsidó
népnek teljességgel tisztának kellett lennie. Nem lehetett benne olyan ember,
ki a törvényeket rendszerességgel áthágta. Ezt a népet mindig tisztán kellett
tartani.
Így,
bár biztosan nem lehetne állítani a kérdezőnek, hogy aki megtámadja, és
háborúságot okoz neki szombaton, azt megölheti, míg ezzel inkább vétene a
törvény ellen, minthogy imádkozna ellenségéért. Azzal biztos, hogy nem vét a
törvény ellen. De ha önmaga a zsidó néphez tartozik, és közösségben van velük,
és megtámadja a népet valaki szombatnapon, akkor tartsa be. De szerintem erre
nem sok esély van.
f) Az
egyik barátom szerint, az úszószárny és pikkely nélküli vízi állatok (pl.
kagylók vagy homár) fogyasztásának bűne (Lev. 11:10), nem olyan utálatos, mint
a homoszexualitás bűne. Én ezzel nem értek egyet. Állást foglalna ebben a
kérdésben?
Igen,
én állást foglalnék ebben.
„3Móz 11:10 Aminek
pedig nincsen úszószárnya és pikkelye a tengerekben és folyóvizekben, legyen az
akármely vízben nyüzsgő, és akármely vízben élő állat; mind utálatos az
néktek.”
Tisztázzunk
valamit. Vajon Mózesi törvény-e a tiszta és a tisztátalan állatokról szóló
törvény?
Akkor
mit keres sok-sok évszázaddal előtte Noénál?
1Móz 7:2 Minden
tiszta baromból hetet-hetet vigyél be, hímet és nőstényét; azokból a barmokból
pedig, amelyek nem tiszták, kettőt-kettőt, hímet és nőstényét.
Mi
lehet az alapja annak, hogy vannak tiszta és vannak tisztátalan állatok? Két
dologra tudok gondolni. Egyfelől ez is lehet ”tükör általi homály”, miszerint
vannak tiszta nemzetek és tisztátalanok, mivel a zsidó nép nem vegyülhetett
idegen népekkel. Erre csupán egy igehelyet tudnék írni:
Apcs.
10. és a 11. fejezetében lehet olvasni arról, hogy Péter álmot látott, miszerint
Isten tisztátalan állatokkal kínálta Pétert, hogy egye meg, de Péter nem akarta
elfogadni. Erre Isten ezt mondta: „Amiket az Isten
megtisztított, te ne mondd tisztátalanoknak.” Ezt Péter értelmezte is
Kornéliusznak: „Ti tudjátok, hogy tilalmas zsidó
embernek más nemzetbelivel barátkozni, vagy hozzámenni; de nekem az Isten
megmutatá, hogy senkit se mondjak közönséges, vagy tisztátalan embernek:”
Ez
elég meggyőző lehet szerintem. Bár megjegyezném, hogy itt nem olvasni olyat,
hogy a tisztátalan állatok fogalmát feloldotta volna Isten, pusztán példázatot
adott Péter elé, hogy ne legyen személyválogató. Akit Isten megtisztított, az
tiszta.
Másfelől,
ami nem biblikus, hogy nem egyszer hallani olyan kutatási eredményekről, mely
szerint például a disznóhús vagy a nyúlhús nem a legegészségesebb táplálék.
(lásd csak közvetve a füstölt húsok és a rák kapcsolatát. Vajon milyen típusú
húsokat füstölünk? Füstölt csülök, szalonna, sonka, stb. Lehet, hogy nem is a
füstöléssel van a gond, hanem a húsnak a típusával?)
Vannak
viszont tények: A tiszta és a tisztátalan állatok fogalmát nemcsak Mózes népe
ismerte, hanem már Noé is, tehát lényegesen régebbi keletkezésű. Könnyen lehet,
hogy Ádám is tisztába volt ezzel. Ha megnézel egy nemzetségtáblázatot, akkor
látható, hogy Noé apja, Lámech (Ádám nyolcadik leszármazottja) 55 éves volt,
amikor Ádám meghalt. Nem kevés tudást adhatott át a leszármazottaknak.
Másfelől
úgy gondolom, hogy Isten teremtette a világot, a szabályokat ő adja. Ha Isten
azt mondta, hogy disznót ne, akkor mindenki maga döntse el, hogy miképpen
értelmezi ezt. A rangsorolással kapcsolatban viszont azt, mint olvashattuk is,
és idéztem is már, hogy a homoszexualitás nem összeegyeztethető a keresztény
magatartással, viszont a disznóhúsevéssel kapcsolatban nem olvastam ugyan ezt.
Az ítélet nem a mienk, van, aki lát mindent, majd ő igazságosan fog ítélni. Én
mindenesetre nem ajánlom olyan állatok fogyasztását, amire Isten azt mondta,
hogy ne. Ha csak logikailag következtetem le, az nem bűn, ha nem eszek, viszont
az lehet bűn, ha eszek. Akkor válasszuk logikailag a biztosat.
g)
Lev. 21:20 szerint ha szembetegségem van, az Úr oltárát nem közelíthetem meg.
Be kell vallanom, hogy olvasószemüveget használok. Teljesen élesnek kell lennie
a látásomnak, vagy itt van azért egy kis játéktér?
Idézet:
3Móz 21:20 Vagy
púpos, vagy törpe, vagy szemfájós, vagy viszketeges, vagy sömörgös, vagy aki
megszakadott.
Ha a
szemüvegviselést szemfájósnak (pontosabb fordításban: szembetegségtől szenvedőnek)
véli, akkor beszélhetünk erről.
Amúgy
elolvashatott volna a kritikus Jake néhány sort még ebből a szakaszból!
3Móz 21:17 - 21:21
(17) Szólj
Áronnak, mondván: Ha lesz valaki a te magod közül, az ő nemzetségükben, akiben
fogyatkozás lesz, ne áldozza áldozatul az ő Istenének kenyerét.
(18) Mert senki
sem áldozhat, akiben fogyatkozás van: vagy vak, vagy sánta vagy csonka orrú,
vagy hosszú tagú.
(19) Sem az, aki
törött lábú vagy törött kezű,
(20) Vagy púpos,
vagy törpe, vagy szemfájós, vagy viszketeges, vagy sömörgös, vagy aki
megszakadott.
(21) Senki,
akiben fogyatkozás van, elő ne álljon Áronnak, a papnak fiai közül, hogy
tűzáldozatot vigyen fel az Úrnak; fogyatkozás van őbenne, ne álljon elő, hogy
megáldozza az ő Istenének kenyerét.
Vagy
a kérdező Jake, papnak véli magát? Ugyanis azokra vonatkozik. És meg tudja
közelíteni az Úr oltárát? Érdekes lenne. Lásd áldozati kérdésnél leírtakat.
Gratulálok a kérdezőnek. Amúgy Péter ezt mondja:
1Pét 2:9 Ti pedig
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép
vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket;
Tehát
a kérdező legyen tökéletes, ha szent papság szeretne lenni, kiknek a főpapjuk
Krisztus.
Viszont
ez erre vonatkozik:
Máté 5:45 - 5:48
(45) Hogy
legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra,
mind a jókra, és esőt ad mind az igazaknak, mind a hamisaknak.
(46) Mert ha
azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, micsoda jutalmát veszitek? Avagy a
vámszedők is nem ugyanazt cselekeszik-e?
(47) És ha csak a
ti atyátokfiait köszöntitek, mit cselekesztek másoknál többet? Nemde a
vámszedők is nem azonképpen cselekesznek-e?
(48) Legyetek
azért ti tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes.
h) A
legtöbb barátom vágatja a haját, illetve borotválja a szakálllt, beleértve a
pajeszát is, holott ez Lev. 19:27 szerint egyértelműen tilos. Milyen halálnemet
javasol nekik?
3Móz 19:27 A ti
hajatokat kerekdedre ne nyírjátok, a szakállad végét se csúfítsd el.
Ez
csúsztatás, és mellébeszélés. Szó sincs arról a törvényben, hogy ne vágjuk le a
hajunkat, vagy ne borotválkozzunk. Az van benne, hogy kerekdedre ne vágjuk és a
szakáll végét ne rondítsuk el. Hogy ez mit jelent? Fogalmam sincs. Viszont már
láttam képet szerzetesekről, akiknek mintha bilit húztak a fejére és úgy vágták
le a hajukat. Nem egy tetszetős viselet. J
Ahhoz,
hogy ezt megérthessük, ahhoz ismerni kellene az akkori környező népek vallását
és az ehhez is tartozó haj és szakállviseletet. Szerintem ez közelebb vinne a
törvény megértéséhez. Ugyanis előtte és utána is ezzel kapcsolatos fogalmak
vannak:
3Móz 19:26 - 19:28
(26) Ne egyetek
vérrel valót, ne varázsoljatok és ne bűvészkedjetek.
(27) A ti
hajatokat kerekdedre ne nyírjátok, a szakállad végét se csúfítsd el.
(28) Testeteket a
holt emberért meg ne hasogassátok, se égetéssel magatokat meg ne bélyegezzétek.
Én vagyok az Úr.
DE!
Hogyhogy milyen halálnemet javasoljon? Hol van arról szó, hogy aki kerekre
nyírja a haját, annak annyi? Miért kell úgy kritizálni valamit, hogy a saját
hamis gondolatát csempézi bele?
Isten rendelt törvényei tökéletesek.
Zsolt 19,8 Az Úrnak törvénye tökéletes, megeleveníti
a lelket; az Úrnak bizonyságtétele biztos, bölccsé teszi az együgyűt.
Nem véletlen ez sem:
Zsolt 1,2 Hanem az Úr törvényében van
gyönyörűsége, és az ő törvényéről gondolkodik éjjel és nappal.
Valamiféle elválasztásról van szó a
tisztátalan állatok és a tiszta állatokkal kapcsolatban, a kétféle mag és a
kétféle posztóval kapcsolatban. A törvények tökéletesek, melyek sokkal több
mindent vetítenek ki, mint amit esetleg gondolni bírunk.
Tudok olyan véleményről is, miszerint
például a szombat napot, azért nem kell megtartani, mert tudjuk, hogy mit vetít
ki. 6 nap – 6000 év; nyugalom napja – ezer éves uralom Krisztussal. Egyfelől
nem tudjuk ezt pontosan, mivel még nem történt meg, így ezt biztosan
kijelenteni elég meredek. Másfelől attól, ha tudom, hogy a ne lopj, mire
vonatkozik, akkor nem is kell megtartanom?
i)
Lev. 11:8-bol tudom, hogy ha döglött disznó
bőrét illetem, tisztátalan leszek. A kérdésem, hogy szabad-e futballoznom, ha cérnakesztyűt
húzok?
Lásd
a tisztátalan állatokról szóló írásomat.
Amúgy, igen, tisztátalan leszel, de ez nem
halálos… Aznap estig leszel az. „valaki illeti
ezeket holtuk után, tisztátalan legyen estig.” De nem mehetsz papként
áldozni, és nem mehetsz az oltárhoz Jeruzsálembe, ami már nincs is jelen. :D
Ha cérnakesztyűt húzol, attól még a lábaddal
fogsz focizni, nem? És gondolom cipőben. Bár szerintem a mai focilabdák java
bóvli műanyag.
j) A
nagybátyámnak van egy kis háztájija. Megsérti Lev. 19:19-et, mert földjébe
kétféle magot vet. Ezenkívül a felesége olyan ruhát hord, ami kétféle anyagból
(pamut/poliészter) készült. Most tényleg össze kell hívnom az egész
gyülekezetet (Lev. 24:16), hogy megkövezzük őket, vagy pedig elég, ha egy
meghitt családi körben lefolytatott ceremónia keretében megégetjük őket, amint
ez azok esetében megengedett, akik az anyósukkal hálnak (Lev. 20:14)?
Ez
egy kicsit összetett felvetés, így háromfelé szedem:
1:
Raj
Tamás 2010-ben elhunyt főrabbi ezeket a sorokat írja ezzel kapcsolatban:
„Ez a törvény nem tartozik a racionális
parancsolatok közé, ezért nem kell (bár lehetne) megtalálni a magyarázatát. A
középkor legjelentősebb zsidó gondolkodójának, Maimonidesnek az a véleménye,
hogy az ilyen szabályok valamilyen korabeli pogány szokás tilalmát szolgálták.
Üdvözlettel: R.T.”
És nekem is hasonló a véleményem ezzel
kapcsolatban. De ez a kétféle mag ma is áll. Én nem igazán láttam olyat, hogy
vegyesen vetnének a kukoricásba búzát is. Ez a kétféle szövettel kapcsolatban
kíváncsi lennék egy kutatásra, ahol kivizsgálnák a többféle anyagú ruhát
hordott ember bőrbetegségeit, allergiáját egy olyannal, aki egész életében
egyfajta ruhát viselt. Sajnos erre itt Magyarországon nehezen lehet sort
keríteni, hogy egy anyagból készült ruhát hordjak, így ennek gyakorlati oldalát
még csak tippelni sem tudom.
Viszont annyit azért lehet pontosítani, hogy az 5Mózesben részletesebb leírást találni erről a két parancsról:
A két mag: 5Móz 22:9 Ne vess a te szőlődbe kétféle magot, hogy fertőzötté ne legyen az egész: a mag, amelyet elvetsz és a szőlőnek termése.
A kétféle anyagú ruhával kapcsolatban viszont egész jó pontosítást tartalmaz az 5Mózes:
5Móz 22:11 Ne öltözzél vegyes szövésű azaz gyapjúból és lenből szőtt ruhába.
Viszont az elmondható, hogy sem a 3Mózes, sem az 5Mózes nem tartalmaz olyat, hogy aki kétféle magot vet, avagy kétféle anyagú ruhát vesz fel halállal kellene lakolnia. Ez merő hozzátoldás, ilyet nem tartalmaz a Biblia ezen része.
Viszont annyit azért lehet pontosítani, hogy az 5Mózesben részletesebb leírást találni erről a két parancsról:
A két mag: 5Móz 22:9 Ne vess a te szőlődbe kétféle magot, hogy fertőzötté ne legyen az egész: a mag, amelyet elvetsz és a szőlőnek termése.
A kétféle anyagú ruhával kapcsolatban viszont egész jó pontosítást tartalmaz az 5Mózes:
5Móz 22:11 Ne öltözzél vegyes szövésű azaz gyapjúból és lenből szőtt ruhába.
Viszont az elmondható, hogy sem a 3Mózes, sem az 5Mózes nem tartalmaz olyat, hogy aki kétféle magot vet, avagy kétféle anyagú ruhát vesz fel halállal kellene lakolnia. Ez merő hozzátoldás, ilyet nem tartalmaz a Biblia ezen része.
2:
A IIIMózes 24: 16-ot hozta fel a kérdező
arra vonatkozóan, hogy megkövezzék-e az olyat, aki ilyet tesz!
Nézzük legalább meg, hogy mit hozott fel:
„És a ki
szidalmazza az Úrnak nevét, halállal lakoljon, kövezze azt agyon az egész
gyülekezet; akár jövevény, akár bennszülött, ha szidalmazza az Úrnak nevét,
halállal lakoljon.”
Jó lenne, ha nem keverné a kérdező a szezont
a fazonnal. Kit is kell megkövezni a nép közül? Aki szidja Istent. Mi köze
ennek a kétfajta ruhához és a kétféle vetőmaghoz? Hol van az, hogy aki olyat
tesz, az halállal lakoljon? Legalább a kérdező egy kicsit nem keverné azt, amit
kérdez!
3:
3Móz 20:14 És ha valaki feleségül vesz valamely asszonyt
annak anyjával egybe: fajtalankodás ez; tűzzel égessék meg azt és azokat, hogy
ne legyen köztetek fajtalankodás.
Itt a fajtalankodás szónak a jelentése
egyébként gonoszság, elvetemültség, gaztett. Mi a gond azzal, hogy Isten azt
mondja a kiválasztott népnek, hogy ne feküdjön már le a férj az ő anyósával?
Tiszteld anyádat, apádat. A férj és a feleség egy test. Ha egy test, talán nem
kellene éppúgy tisztelnie anyósát, mint a tulajdon anyját?
Nem értem amúgy, hogy hogyan jön az anyóssal
való gonoszság a kétféle posztóhoz és a kétféle maghoz? Szerintem sehogy.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése